جرم گیر دندانپزشکی | جرم گیر دندانپزشکی : اساس کار جرمگیر در دندانپزشکی ارتعاش است. ارتعاشی که فرکانس بسیار بالا و طول موج کم دارد.  هدف  دستگاه از این فرکانس شدت ضربه ای کم و فرکانس ضربه ای بالا می باشد.

فرکانسی که چشم انسان قادر است تشخیص دهد حدود 24 هرتز است در صورتی که فرکانس مناسب و معمول در دستگاه های جرمگیر بین 30 تا 35 کیلوهرتز می باشد.

انواع سیستم های جرم گیری: دو نوع سیستم جرمگیری در دستگاه ها وجود دارد .     1- هندپیس نوع قدیمی(کویترونی) دارای تیغه هایی هست که با دریافت انرژی الکتریکی شروع به ارتعاش می کنند.

2- هندپیس نوع جدید(پیزونی) دارای پیزون هست که با دریافت انرژی الکتریکی شروع به ارتعاش می کند (24 ولت متناوب) در هر دو هندپیس ورودی آب را داریم که عمل شستن و خنک کردن دستگاه را بر عهده دارد.

قطع و وصل دستگاه در دو مدل، با استفاده از پدال پایی امکان پذیر است و شدت ضربه نیز با استفاده از یک اوسیلاتور(رگولاتور شدت) قابل تنظیم می باشد.

خاصیت پیزون یک خاصیت میراست یعنی بعد از مدتی شدت آن کم می شود و از بین می رود در نتیجه در مدل های پیزونی نیاز به تعویض هندپیس وجود دارد.

در مدل های کویترونی هم نیاز به تعویض قطعات وجود دارد، به طوری که پس از مدتی تیغه ها صدای غیر نرمال می دهند در نتیجه نیاز به تعویض دارند و عمرمفید خود را سپری کردند.

از دیگر خرابی های معمول نیاز به تعویض قطعات، می توان به خراب شدن اورینگ اشاره کرد که خرابی آنها باعث داغ شدن بیش از حد هندپیس می گردد.

توصیه برای نگهداری دستگاه:

1-سری دستگاه را حتما با آچار مخصوص ( نه با دست) تا آخرین گام محکم کنید.

2-از آبی با سختی کم استفاده کنید (آب مقطر) تا مجاری دستگاه به علت رسوب آسیب نبیند.

3-منبع آب مورد استفاده حداقل 80 سانتی متر، بالاتر از دستگاه قرار گیرد تا فشار آب مورد نیاز تامین شود.

4- از تراز بودن جای دستگاه اطمینان حاصل کنید.

5-در بخش ورودی آب از فیلتر استفاده کنید تا مجاری دستگاه به علت رسوب آسیب نبیند.

پارامتر های مهم برای خرید دستگاه:

1-جرمگیر های پیزونی با سری هندپیس پیچی معمولا بهتر از سری سوکتی است.

2-هندپیس های دو تیکه و جدا شدنی نسبت به هندپیس های یک تکه تعمیر پذیری بهتری دارند.

3- هندپیس های دو تیکه و جدا شدنی نسبت به هندپیس های یک تکه به علت جداشدن آن قابلیت اتوکلاو هم دارند پیشنهاد می شود از جرمگیر هایی با هندپیس دو تکه استفاده شود.

4-از دیگر پارامتر های مهم برای خرید هر دستگاه دندانپزشکی گارانتی و خدمات پس از فروش آن می باشد .