دندانپزشکی و بیماری دیابت

دندانپزشکی و بیماری دیابت |

برخی از بیماری های عمومی تاثیر چشمگیری در ابتلا به مشکلات و ناراحتی های دهان و دندان دارند که دیابت از این گونه بیماری ها به شمار می رود.
بنابراین افرادی که از مشکل دیابت رنج می برند باید مراقبت بیشتری از حفره دهانی خود نسبت به بقیه داشته باشند.
خطر ابتلا به بیماری های پریودنتال (عفونت های لثه، استخوان های نگهدارنده دندان و …) در بیماران دیابتی بسیار بالا تر است.

دیابت و ناراحتی های دهان و دندان

مشکلات عروقی: یکی از مشکلاتی که بیماری دیابت باعث بوجود آمدن آن میشود، افزایش ضخامت دیواره عروق است.
با افزایش ضخامت دیواره عروق جریان تغذیه سلول ها و برداشت مواد زائد از بافت ها دچار مشکل می شود، بنابراین در بافت هایی مانند لثه خطر ابتلا به عفونت ها بسیار بالا می رود.
البته با کنترل دیابت می توان بسیاری از این نوع مشکلات را پیشگیری کرد.

پوسیدگی های دندان: از دیگر تاثیر های دیابت بر روی حفره دهانی، ایجاد محیط خشک تر نسبت به وضعیت نرمال دهان می باشد. یکی از عوارض دیابت پر ادراری است، که این مشکل باعث افزایش دفع مایعات از بدن می شود. دفع بیش از حد مایعات از بدن باعث تاثیر بر روی عملکرد غدد بزاقی و کاهش ترشح بزاق می شود درنتیجه ترشح آنزیم هایی مانند لیزوزیم و غیره کاهش می باشد که این کاهش منجر به افزایش درصد ابتلا به بیماری های قارچی ویروسی و میکروبی را بالا می برد.
خشکی بیش از حد دهان و عدم امکان پاکسازی و تمیز سازی کامل این ناحیه باعث کاهش اسیدیته می شود و شدت پوسیدگیهای دندان را در بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده بالاتر می برد.

ایجاد برفک: عفونت ایجاد شده توسط قارچ در حفره دهانی را برفک می گویند. بهترین محیط برای رشد این نوع از قارچ ها محیط هایی است که دارای میزان بالایی از گلوکز هستند، بنابراین خطر ابتلا به این نوع از بیماری ها برای افراد دیابتی بسیار بالا تر است.
البته باید توجه داشت که عوامل دیگری مانند مصرف سیگار و استفاده از دندان مصنوعی خطر ابتلا از برفک را بالا می برد.

دندانپزشکی و بیماری دیابت

دندانپزشکی و بیماری دیابت

عامل پنهان پریودنت افراد دیابتی: عامل ایجاد بیماری های لثه در افراد دیابتی تغییر در فلور باکتریایی می باشد.
پزشکان به نتایجی رسیدند که باکتریمی حاصل از بیماری های پریودنت باعث افزایش مقاومت به انسولین و تخریب سلول های پانکراس می شود.
کنترل و پیشگیری: آموزش پیشگیری از بیماری های دهان و دندان به افراد دیابتی بسیار تاثیر گذار بوده و خطر ابتلا به این نوع از بیماری ها را بسیار کاهش می دهد بنابراین سعی کنید زمان مراجعه افراد دیابتی به مرکز درمانی اطلاعات و توضیحات کامل در اختیار آن ها بگذارید.
توصیه می شود افراد دیابتی به صورت دوره ای و پیشگیرانه به مراکز درمانی دهان و دندان مراجعه کنند تا دچار ناراحتی های سخت درمان نشوند.
علائم بسیار ساده مبنی بر وجود بیماری های دهان و دندان در افراد دیابتی:
1_خشکی و دردناک بودن بخشی از لثه
2_وجود لایه سفید در دهان و لثه
3_طعم بد دهان برای مدت طولانی
4_تغییر رنگ لثه
5_سوزش بی دلیل لثه

توجه داشته باشید که کنترل قند خون به صورت بازه های زمانی دقیق و مشخص به پیشگیری از انواع بیماری های مربوط به دیابت کمک بسیاری می کند.