نکته عکس رادیولوژی

نکته عکس رادیولوژی |
همانطور که می دانید تنها پارامتری که در عکس های رادیولوژی ایجاد تغییر می کند، تفاوت بافت نرم و سخت می باشد.
بنابراین برای تشخیص درست عکس رادیولوژی باید مرز بین بافت های نرم و سخت به وضوح قابل مشاهده باشد.

نحوه کار کرد تیوپ رادیوگرافی به طور مختصر:
تیوپ چیست: محفظه ای که در آن اشعه تولید شده سپس به موضع مورد نظر عکس برداری منعکس می شود. قابل ذکر است که تمامی این محفظه توسط روغنی به نام HV (high voltage) محاصره شده است. دلیل استفاده از روغن HV وجود گرمای بسیار زیاد در زمان اکسپوز می باشد.
از دیگر اجزائ موجود در تیوپ می توان به کاتد، آند، کیت های افزایش ولتاژ، سنسور دمای تیوپ، موتور گرداننده آند و ….. اشاره کرد البته که به طور تخصصی اجزائ دیگری نیز در این دستگاه وجود دارد.

 

دو حالت کاری برای کاربر دستگاه تعریف شده است:
1-ready
2-expose
در حالت ready دستگاه آماده به کار می شود طوری که موتور گرداننده آند شروع به کار کرده سپس اصطلاحا کاتد گرم (سرخ) شده و تمامی شرایط داخل تیوپ آماده برای expose می باشد. البته قابل ذکر است که ready ماندن دستگاه برای مدت زمان طولانی آسیب رسیدن اجزائ داخلی را به دنبال دارد.

با فشردن دکمه expose مقدار ولتاژ و آمپر بسیار بالایی (مقدار آمپر و ولتاژ بستگی به بافت، محل و کاربرد تصویربرداری دارد) به کاتد وارد شده سپس الکترون ها از فیلمان (کوچک یا بزرگ) کنده شده و به سمت آند پرتاب می شوند. اشعه تولید شده در قسمت آند از دریچه کوچکی به بیرون منتقل شده سپس از موضع مورد نظر گذشته و در آخر بر روی نگاتیو رادیولوژی قرار می گیرد.

قاعدتا میزان جذب اشعه توسط بافت های سخت و نرم مساوی نبوده و این عدم تساوی در فیلم رادیولوژی ایجاد تفاوت می کند.
همان طور که می دانید مرحله آخر انتقال عکس به دستگاه ظهور و ثبوت می باشد.

مقدار MA و KV به کاربرده شده در مرحله EXPOSE از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که کنتراست عکس رادیولوژی به این دو پارامتر بستگی دارد.

کنتراست مناسب

عکس رادیولوژی با کنتراست مناسب

عکس رادیولوژی

عکس رادیولوژی با کنتراست نا مناسب

مشاهده عکس
برای دیدن عکس های رادیولوژِی از صفحه نورانی به نام نگاتسکپ استفاده می شود. نگاتسکپی که نور یکنواختی در تمام صفحه داشته باشد این امکان را به ما می دهد تا تفسیر درستی از کنتراست عکس رادیولوژی داشته باشیم.

نکته: وجود نور زیاد در صفحه نگاتسکپ به معنای کیفیت بالای دستگاه نمی باشد بلکه به معنای عدم استاندارد نور تولید شده توسط آن است. چرا که با ایجاد نور بیش از اندازه در پشت عکس قابلیت تشخیص مرزهای بین بافت سخت و نرم کم رنگ شده و از بین می رود. در هنگام خرید یک نگاتسکپ مناسب میزان نوردهی صفحه آن را مد نظر داشته باشید.

این دونکته یعنی تنظیم مقدار کنتراست عکس با استفاده از MA و KV و مشاهده درست عکس در نگاتسکپ می تواند تاثیر بسیار مثبتی در تشخیص شما داشته باشد.
گرایش تصویربرداری در مهندسی پزشکی بسیار گسترده بوده و شرح دستگاه هایی با تکنولوژی پیشرفته را در بردارد اما در این مقاله توضیح همچین مسائلی نمی گنجد.
تجهیزات تصویربرداری با اشعه ایکس پایه کاری یکسان اما با سیکل های متفاوت را دارا هستند به طور مثال دستگاه تشخیص تراکم استخوان و یا سی تی اسکن از همین رویه کاری پیروی می کنند اما با استفاده از برنامه های کاری متفاوت.
نکته اصلی در استاندارد تجهیزات تولید کننده اشعه ایکس، میزان و مدت زمان اشعه دهی به بیمار است، هرچه این دو پارامتر کاهش یابد دستگاه از استاندارد بالا تری برخوردار است.