اطلاعات مورد نیاز دندانپزشکان

طلاعات مورد نیاز دندانپزشکان |

 

پایه ای ترین اطلاعاتی که دندانپزشکان باید قبل از شروع به درمان بیماران خود بدانند به شش بخش تقسیم بندی می شود:

 

1-داروهای مصرفی: دندانپزشک باید بداند که بیمار خود چه داروهایی را مصرف می کند تا با روند درمان دهان و دندان تداخلی نداشته باشد. البته باید به اثرات داروی مصرفی بر روی بدن را نیز در نظر گرفت چرا که عارضه خشکی دهان جزء عوارض بسیاری از دارو ها می باشند.

 

2-آلرژی به مواد: عارضه دیگری که برخی از افراد دچار آن هستند، حساسیت به مواد و فلزات به کاربرده شده در تجهیزات می باشد. اطلاع دندانپزشک از این موضوع بسیار با اهمیت بوده تا از بروز وضعیت اورژانسی در بیمار جلوگیری شود.

 

3-بیماری های واگیر دار خونی: باید توجه داشت که میکروارگانیسم این نوع از بیماری ها به راحتی از بین نمی روند لذا ابزار و تجهیزات(ابزار های حفره دار، متخلخل و …) به کاربرده شده برای این نوع از بیماران باید به طور کامل استریل شوند.

 

4-سلامت قلب و عروق: از مهم ترین اطلاعاتی که دندانپزشک باید به آن آگاه شود سلامت قلب و عروق است. بیمارانی که جراحی قلب(مانند: تعویض دریچه و…) انجام داده اند روند درمانی کاملا متفاوت نسبت به بقیه دارند. دانستن وضعیت سیستمیک بیمار کمک بسزایی به انتخاب روش درمانی دارد.
نمونه ای از بیماری های قلبی تاثیر گذار در روند درمانی دهان و دندان:
_آنژین
_انفرانکشن
_فشار خون
_مصرف دارو های رقیق کننده مانند وارفارین
_آترواسکلروز

 

5-وضعیت استخوان ها: همان طور که می دانید پوکی استخوان آسیب های جبران ناپذیری به بدن می زند یکی از این آسیب ها مربوط به لثه و استخوان فک می باشد. با تحلیل رفتن لثه بسیار از اعمال دندانپزشکی با ریسک بالایی انجام می شود به همین خاطر توصیه منابع علمی به دندانپزشکان این است که درمان بیمارانی در این شرایط حتما با حضور و یا نظارت پزشک متخصص انجام شود.

 

اطلاعات مورد نیاز دندانپزشکان